نگاهي به برخي دليل ها و علت هاي دور افتادگي از كتاب و كتابخواني
در اين ميان غالباً ازبين معلمان و دبيران كسي كه مقدار علاقهاي به مطالعه داشته باشد به عنوان كتابدار انتخاب ميشود، ولو هيچگونه اطلاعي از كتاب و كتابداري نداشته باشد، در اين مورد صرفاً همان علاقه كم كفايت ميكند و حتي گاهي كتابدار از بين خود دانشآموزان انتخاب ميشود بدون اينكه بتواند در ميان بچهها جذابيت و ترغيبي براي مطالعه ايجاد كند. |
|
جامعه جهاني هر روز در پرتو تحولات جديد، تكنولوژي مدرن و روزآمدي را به جامعه ارائه ميدهد و در اين ميان اگر كسي از دانش و فن و تكنيك روز عقب بماند هيچ فرصت جبراني براي سالهاي از دست رفته ندارد و در نتيجه در بسياري از مسائل همگام و هماهنگ با ديگر افراد جامعه نخواهد بود.بسياري از افراد جامعه با آن دقت و وضوح لازم اين عوامل را متوجه نشدهاند و اگر بخواهيم جامعهاي پيشرو داشته باشيم و هر روز فاصله ما از نظر تمدن و تكنولوژي با جوامع پيشرفته بيشتر نشود و همچنين اگر بخواهيم از نظر فرهنگي جامعهاي بهنجار داشته باشيم، يعني جامعهاي كه بتواند از يك تاريخ و فرهنگ غني و عظيم حمايت كند و حامي و نماينده آن در بين كشورهاي ديگر باشد، بايد براي اهميت و ارزش دادن افراد به كتاب و مطالعه عميقاً در انديشه بود و وسيعاً برنامهريزي كرد، زيرا ما چه بخواهيم چه نخواهيم تكنيك و دانش و فناوري روز به ما ديكته خواهد شد. پس جامعه بايد وسايل ارتقاء و زمينههاي ايجاد آن را فراهم كند. |
![]() |
برخلاف شرايط خانواده ها كه ايجاد تغييرات رفتاري در آن ممكن است يك يا دو نسل به طول بيانجامد، شايد براي آموزش و پرورش رسيدن به بخشي از اين اهداف كمتر از يكسال به طول انجامد و با يك سلسله نقل و انتقالات و برنامه ريزي و اجراي فوري ميتواند بخشي از اين اهداف را برآورده سازد. همانطور كه گفته شد خانواده نقش مهمي در شخصيتسازي و الگوپذيري افراد به عهده دارد اما با وجود شرايط فعلي زندگي اجتماعي نميتوان به تغيير سريع الگوهاي ساختهشده از سوي والدين در خانواده اميدوار بود مگر اينكه دولت با اجراي سياست هاي اقتصادي دقيق، حساب شده و از پيش تعيين شده تغييري در وضع اقتصادي طبقات مختلف مردم بوجود آورد. |
![]() |